အပုိင္း(၁)
ဒီႏွစ္ပိုင္းအတြင္း အင္းေလးကန္ထဲက အင္းသားတုိ႔ရဲ႕ သေကၤတာတခုျဖစ္တဲ့ ေျခနဲ႕ေလွေလွာ္ျပီး ေရျပင္ ထက္သြားလာ လွဳပ္ရွားႀကတဲဲ့ ဓေလ့ ေနရာမွာ အဲဒီေလွငယ္ေတြကုိ စက္နဲ႕ အစားထုိးေမာင္း နွင္လာတဲ့ ျမင္ကြင္း တခ်ိဳ႕ကို သတိျပဳမိပါတယ္။ အျပင္လူေတြ မဆုိထားနဲ႕ အင္းသားမ်ားကိုယ္တုိင္ ကိုယ္ပိုင္ဓေလ့ ထံုးစံတခု ကြယ္ ေပ်ာက္ေတာ့မယ္လို႕ ထိန္႕လန္႔စျပဳလာေနႀကရပါျပီ။
ေခတ္မီျခင္း နဲ႔ ေခတ္ေဟာင္း အေလ့ေဟာင္းမ်ားကို ဖက္တြယ္ထိန္းသိမ္းျခင္း စတဲ့ အားျပိဳင္မွဳေတြႀကားမွာ ဆင္ျခင္စဥ္းစားစရာ နမူနာေလးတခ်ိဳ႕ကို ေကာက္ႏုတ္ေဖၚျပ ေပးခ်င္ပါတယ္။
ႏုိင္ငံတုိင္း အမ်ိဳးသားတိုင္းမွာ သဘာ၀ကေပးအပ္လိုက္တဲ့ ၀ိေသသထူး အမ်ိဳးမ်ိဳးကို ပုိင္ဆုိင္လို႕ထားႀက ပါတယ္။က်ေနာ္တုိ႕ အနီးနားက တရုပ္ျပည္မွာ ႏွစ္ေပါင္း(၅၀၀၀)ေက်ာ္ လက္ဆင့္ကမ္းျပီး သယ္ေဆာင္ လာတဲ့ စာေပယဥ္ေက်းမွဳ အႏုပညာ ေဆး၀ါးအတတ္ စတာေတြကို ပိုင္ဆုိင္ထားတာဟာ ဟန္လူ မ်ိဳးႀကီးတို႔ရဲ႔ ၀ိေသသတခုပါ။
အဲဒီလိုမ်ိဳး အိႏၵိယဖက္ကလည္း ဗုဒၶ အပါအ၀င္ သက္တမ္းရွည္ အယူ၀ါဒအမ်ိဳးမ်ိဳး အေျခတည္ရာ ဘူမိ နက္သန္ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ေရာမ ၊ အီဂ်စ္ -တုိ႔လို ႀကြင္းက်န္ေနေသးတဲ့ လူမ်ိဳးနဲ႕တုိင္းႏိုင္ငံတုိင္း အသီးသီး လည္း ဒီလိုပိုင္ဆုိင္ႀကမွာပါ။
ေနာက္တမ်ိဳးကေတာ့ ကမၻာ့မွတ္တမ္း၀င္ ထူးဆန္းဖြယ္ အထိမ္းမွတ္ေတြ ပိုင္ဆုိင္တာမ်ိဳးပါ။ဘာသာေရးနဲ႔ ဆက္စပ္လို႕ျဖစ္ေစ သမိုင္း၀င္တည္ေဆာက္ခဲ့ႀကလို႔ျဖစ္ေစ ဆက္ခံရရွိထားတဲ့ အထင္ကရ အထိမ္း အမွတ္ေတြပါ။
မဟာတံတိုင္းႀကီးနဲ႔ တရုပ္ျပည္၊ တပ္ခ်္မဟာ နဲ႔ အိႏၵိယ ၊ အီဖယ္ေမွ်ာ္စင္ နဲ႔ ျပင္သစ္ ၊ တိဗက္က ပိုတာ လာ ေက်ာက္သား ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း၊ေရာမ ဘာတီကင္ နန္းေတာ္၊ အဂၤလန္ သိမ္းျမစ္ကူးတံတား၊ စတဲ့ ေရွးအစဥ္ ဆက္ တည္ရွိခဲ့တဲ့ အထိမ္းမွတ္ေတြေႀကာင့္လည္း အဲဒီႏုိ္င္ငံေတြဟာ လူသိထင္ရွားရတာပါ။
က်ေနာ္တုိ႕ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာေတာ့ ေရွးေဟာင္းယဥ္ေက်းမွဳ ျပယုဒ္ အျဖစ္ ေျပာစရာ ပုဂံဘုရားေတြေလာက္ သာရွိမွာပါပဲ။ ပုဂံလိုမ်ိဳး ကမၻာ့ဘာသာႀကီးေလးမ်ိဳး နဲ႔ပါတ္သက္ျပီး အထိမ္းအမွတ္ေတြကလည္း ကမၻာ့အႏွံ႔ ရွိေနမွာပါ။မကၠာ၊ ဂဂၤါျမစ္ဆိပ္၊လုမၼဏီ ဗုဒၶေမြးေျမ၊ ဗာတီကန္သာသနာႏုိင္ငံ၊စတာေတြပါပဲ။
ဒါေတြအျပင္ လူမ်ိဳး(သို႕မဟုတ္) ေဒသခံေတြရဲ႔ ေနထိုင္မွဳနဲ႔ ထူးဆန္းတဲ့ဓေလ့ ေလးေတြလည္း ရွိပါေသး တယ္။က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံထဲဲမွာကို ပါးရဲထိုးတဲ့ခ်င္းလူမ်ိဳးတုိ႕ထံုးစံ ၊ ေရငုပ္ အသက္ေမြးျပီး ပင္လယ္ျပင္ က ေလွအိမ္ထဲမွာတသက္လံုး အိမ္လုပ္ေနထိုင္တဲ့ ေမာ္ကင္း ေခၚ စလံုလူမ်ိဳးမ်ား၊ ၀တ္စားဆင္ ယင္မွဳေႀကာင့္ တမူထူးျခားတဲ့ နာဂ လူမ်ိဳးမ်ား။ယခင္ အတိပ္ေဟာင္းတံုးက ေခါင္းျဖတ္ ယစ္ပူေဇာ္ေလ့ ရွိခဲ့တဲ့ ၀ လူမ်ိဳးေတြ နဲ႔ အင္းထဲက ေလွကုိေျခနဲ႔ ေလွာ္ခတ္သြားလာတတ္တဲ့ အင္းေလးကန္ တြင္းေန အင္းသား လူမ်ိဳးမ်ား စသည္ျဖင့္ ထူးျခားတဲ့ေနထုိင္မွဳေတြေႀကာင့္ လူသိထင္ရွား တာေတြပါ။
ဒီကေန႔ ၂၁ ရာစုထဲကို ေရာက္လာတဲ့အခါ တခ်ိဳ႔ သမိုင္းအရ ၊ဘာသာေရးအရ၊ ဓေလ့ထံုးစံအရ တည္ရွိခဲ့တဲ့ အထိမ္းအမွတ္တခ်ိဳ႔ ေပ်ာက္ကြယ္သြားတာ ဒါမွမဟုတ္ ကြယ္ေပ်ာက္စ ျပဳေနတာ စတဲ့ ျဖစ္ရပ္ေတြ ကို ေနရာအႏွံ႔ မွာ ေတြ႔ျမင္ေနရပါျပီ။
ေငြေႀကးခ်ိဳ႕တဲ့ျခင္း ၊ နည္းပညာ နည္းပါးျခင္း ၊ႏုိင္ငံေရး တည္ျငိမ္မွဳမရွိျခင္းတို႔လို ျပသနာမ်ိဳးစံု ႀကံဳေန တဲ့ ႏုိင္ငံေတြကေတာ့ ဒီလို အထိမ္းအမွတ္ ကိုဆက္လက္ထိန္းသိမ္းထားဖုိ႕ မတတ္စြမ္းႏုိင္ႀကရွာ ပါဘူး၊၊
ဒါေႀကာင့္လည္း ယူနက္စကုိ(UNESCO) ကေန ၀င္ေရာက္ထိန္းသိမ္းေပးထားရတဲ့ အေဆာက္အဦး နဲ႔ ေနရာေဒသ ေပါင္း(ႏုိင္ငံနဲ႔အဖြဲ႔စည္း ၁၆၀နဲ႔ ဆက္စပ္ကာ ယဥ္ေက်းမွဳ ၇၅၉ ခု ၊သဘာ၀ ၀န္းက်င္ ၁၉၃ ခု၊ အျခားေခါင္းစဥ္ (၂၉)ခုအတြက္ ရံပံုေငြအျဖစ္ ႏွစ္စဥ္ ေဒၚလာ(၄)သန္းေလာက္ က်ခံ ေဆာင္ ရြက္ေပး ေနရတာပါပဲ။က်ေနာ္တုိ႕အင္းေလးကန္ လည္း ဒီအေထာက္အပံ့ေတြထဲမွ တခ်ိဳ႔ကို ရရွိခံစားခဲ့ ပါတယ္။
ယူနက္စကုိ အေထာက္အပံ့နဲ႔ ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းေပးဖို႕ မတတ္နုိင္တာကေတာ့ ေဒသခံ လူမ်ိဳးေတြရဲ႔ ထူးျခားတဲ့ အေလ့အထေတြပါ။
ျမန္မာျပည္က ခ်င္းအမ်ိဳးသမီးေတြ ပါးရဲဆက္မထိုးေတာ့ဘူးဆိုရင္ ၊ ကယားျပည္နယ္ထဲက ကယန္းပေဒါင္ အမ်ိဳးသမီးေတြကိုယ္တုိင္က သူတို႔ရဲ႔ လည္ပင္းမွာ ေႀကးကြင္းေတြ ဆက္မစြပ္လိုႀကေတာ့ဘူးဆိုရင္၊ ရွမ္း လူမ်ိဳးေတြကိုယ္တုိင္ သူတို႕ရိုးရာ ရွမ္းအုိးစည္ကို စြန္႔ပါယ္ခ်င္တယ္ဆုိရင္ အခုလည္း အင္းေလးကန္ထဲက အင္းသားေတြကိုယ္တုိင္ လုပ္ရကိုင္ရ အားစိုက္ရသက္သာ ေငြကုန္ အခ်ိန္ကုန္လည္း သက္သာ လို႕ ေျခနဲ႕ေလွာ္မယ့္အစား စက္ငယ္ေလးေတြတပ္ျပီး လက္ေလွာ္ေလွကို ေျခနဲ႔မေလွာ္ စက္နဲ႕ေလွာ္ ခုိင္းေတာ့မယ္ ဆိုရင္-စတဲ့ ကိစၥေတြကေတာ့ သက္ဆုိင္ရာ ေဒသႏၱရ အစိုးရနဲ႔ လူမိ်ဳးေတြကိုယ္တိုင္ ဆံုးျဖတ္ ထိန္းသိမ္းရမယ့္ ျပသနာတခုပါ။ဆက္လက္ျပီး ထိန္းသိမ္းမလား ၊ ယဥ္ေက်းမွဳအသစ္ အေလ့ထသစ္ေနာက္ကို ေခတ္နဲ႔ အမီလိုက္မလား ဆိုတာကေတာ့ ကိုယ္ပုိင္ဆံုးျဖတ္ႀကရပါလိမ့္မယ္။
စဥ္းစားဆံုျဖတ္တဲ့ေနရာမွာ တခ်ိဳ႔အခ်က္ေတြကို မျဖစ္မေန ထည့္ျပီးစဥ္းစားထားဖို႕ေတာ့ လိုအပ္ပါလိမ့္မယ္။
က။ ေဒသႏၱရ အက်ိဳးစီးပြား
ကမၻာလွည့္ခရီးသြားတခ်ိဳ႕ ကိုျပည္တြင္း တိုးကုမၼဏီတခုကေန တာ၀န္ယူျပီး ေဒသႏၱရ ခရီးစဥ္ တခု ပို႕ေဆာင္ေပး တဲ့အခါ ခရီးသြားေတြက သူတုိ႕ေရာက္ခဲ့တဲ့ ေက်းရြာေတြဟာ ကုမၼဏီကေႀကညာထားသလို တကယ့္ အရိုင္းနယ္ေျမ(Vergin land)မဟုတ္ဘဲ ေတာေခါင္ေခါင္ေက်းရြာဆိုျပီး ဆုိင္ကယ္ ေထာ္လာ ဂ်ီေတြ တီဗြီ ေတြ ကိုေတြ႔ခဲ့ရလို႕ မေက်နပ္ဘူးလို႕ ေစာဒက တက္ႀကပါတယ္။
ဒါေႀကာင့္ ကယားျပည္နယ္ ၊ အင္းေလးကန္ ထဲက တခ်ိဳ႕အေလ့ထေတြ တိမ္ျမဳပ္သြားခဲ့ရင္ ဒီေနရာေတြကို ကမၻာလွည့္ေတြ လာလည္ႀကပါေတာ့မလား ဆုိတာကေတာ့ စဥ္းစားထားသင့္တဲ့ အခ်က္တခုပါ။ ဒီလိုအေလ့ထေတြေႀကာင့္ တုိးရစ္ေတြလာျပီးေနာက္ ေဒသခံေတြတကယ္ ၀င္ေငြနဲ႕ အလုပ္အကုိင္ အခြင့္အလမ္းေတြ ပိုမ်ားျပီး အက်ိဳးရွိလာခဲ့သလား၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူအထက္ပိုင္းနဲ႔ လုပ္ငန္းရွင္ေတြပဲ အက်ိဳးရွိေစသလား၊ ဆိုတဲ့ အခ်က္မိ်ဳးစံုကို ေသခ်ာစြာ ထည့္သြင္းစဥ္းစားရပါလိမ့္မယ္။
ခ။ သဘာ၀ပါတ္၀န္းက်င္ ထိခုိက္ျခင္း
ေငြေဆာင္ကမ္းေျခ ဟုိတယ္ဇံုနယ္ေျမအတြင္း စြန္႔ျပစ္အမွိဳက္သရိုက္ေတြကို ျပန္လည္ဖယ္ရွားေပးျခင္း အားနည္းတခုခ်က္ဟာ သဘာ၀အလွကို ပ်က္စီးေစရံုမက ေငြေဆာင္ကမ္းေျခဆီ ေနာက္ ထပ္လာျပီး လည္ႀက မယ့္ ခရီးသြားေတြကို ဟန္႔တားသလိုျဖစ္ေစေနပါျပီ။မသာယာ မလွပတဲ့ကမ္းေျခ ဘယ္သူလာ အပန္းေျဖခ်င္ ပါ့မလဲ။
အင္းေလးကန္ ထဲမွာ လည္း လူအ၀င္အထြက္ေတြပိုမ်ားလာသလို အမွိဳက္ေတြ ပိုမ်ားလာတဲ့အေရးကို ဒီကေန႔ အင္းသားလူငယ္မ်ိဳးဆက္ ေတြကိုယ္တုိင္ က စိတ္ပူပင္စျပဳေနရပါျပီ။ ေဖါင္ေတာ္ဦးဘုရားနဲ႔ ထူးျခားတဲ့ အင္းဓေလ့ ေျခနဲ႕ေလွေလွာ္တာေတြႀကည့္ဖို႔အတြက္ ျပည္တြင္းျပည္ပက လာလည္ႀကတဲ့ သူေတြ ေပါမ်ားျခင္းဟာ အင္းေလးကန္သဘာ၀၀န္းက်င္ ထိခိုက္ဖို႕ဖန္တီးေနသလိုပါပဲ၊၊
ေနာက္တခု ကေတာ့ ဖြံျဖိဳးပြင့္လန္းလာလို႕လာတဲ့ တုိးရစ္ဇင္လုပ္ငန္းအတြက္ ေဆာက္လုပ္တဲ့ ဟုိတယ္နဲ႕ စားေသာက္ဆုိင္ႀကီးေတြအတြက္ ေဒသတြင္းရွိ အုိးအိမ္၊ လယ္ယာေျမ ၊သဘာ၀ ေတာအုပ္ႀကီးေတြ အရွင္းခံ အ၀ယ္ခံ လုိက္ရတဲ့ကိစၥပါ။ဒါမွ သဘာ၀၀န္းက်င္ကို တုိက္ရိုက္ထိခုိက္ တဲ့ကိစၥပါ။ျမန္ မာျပည္တြင္းက က်န္ေနရာအေတာ္မ်ားမ်ားမွာလည္း တုိးရစ္္ဇင္ လုပ္ငန္းအတြက္ ေျမယာနဲ႔ သဘာ၀၀န္း က်င္ ဆံုးရွံဳးခဲ့ရတာ အမ်ားႀကီးပါပဲ။ေနာက္ဆံုး ေျမာက္ဖ်ား ပူတာအုိ ေရခဲေတာင္လုိ ေဒသေတာင္ မက်န္ေတာ့ ပါဘူး။
စာရိတၱနဲ႔ယဥ္ေက်းမွဳ
ယခင္အစုိးရလက္ထက္ ျပည္ပဆက္ဆံေရး တံခါးပိတ္၀ါဒ က်င့္သံုးခ်ိန္ နာဂစ္ကာလတံုးက ဧရာ၀တီတိုင္း အတြင္း လာေရာက္ကူညီသူ ႏုိင္ငံျခားသား NGO အဖြဲ႔ေတြျပန္သြားတ့ဲအခါ အိမ္ေျမေတြေစ်းတက္ သြားတာနဲ႔ စြန္္႔ျပစ္ကြန္ဒြန္ေတြပဲ အဖတ္တင္က်န္ ရစ္ခဲ့တယ္လို႕ဆိုစမွတ္ျပဳႀကပါတယ္။ဒီကေန႔လို ဟုိတယ္နဲ႕ ခရီးသြားလုပ္ငန္းေတြ မွိဳလိုေပါတဲ့ အခ်ိန္မွာဆုိရင္ေတာ့ တုိက္ရိုက္ ထိခုိက္လာႏိုင္စရာ စာရိတၱယိုင္နဲ႔မွဳေတြ ယဥ္ေက်းမွဳေရာေထြးမွဳေတြ တပံုႀကီးရွိလာနိုင္ပါတယ္။ေနာက္တမ်ိဳးက ေဒသႏၱရနဲ႔ ယဥ္ေက်းမွဳဆိုင္ရာ သမုိင္းအေမြႏွစ္လက္ရာတခ်ိဳ႕ တုိးရစ္ေတြနဲ႔ အတူျပည္ပကို ေရာက္သြားတဲ့ကိစၥပါ။
အထက္မွာေဖၚျပခဲ့တဲ့ အားနည္းခ်က္ေတြ မျဖစ္ေစဘူးဆုိရင္ ေဒသတြင္းလူထု အဆင္ေျပမွဳအတြက္ တုိးရစ္ဇင္ ျပယုဒ္တခုျဖစ္တဲ့ ေဒသ နဲ႔လူမ်ိဳးဓေလ့ထံုးစံ အေလ့အထ တခ်ိဳ႕ကို ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းထားဖုိ႕ လိုအပ္မယ္လို႕ထင္မိပါတယ္။ဓေလ့ထံုးစံအေဟာင္းမ်ားနဲ႔ အေလ့အထ တခ်ိဳ႕ကိုရာသက္ပန္ ထိမ္းသိမ္းရင္းက ကုိယ္လူမ်ိဳးေတြကို ေခတ္အေျခအေနနဲ႔ အေတာ္ႀကီး အလွမ္းေ၀းကြာ ေနာက္က် က်န္ရစ္ေစတာမ်ိဳး မျဖစ္ဖို႔ လည္း လိုပါလိမ့္ဦးမယ္။
by--------- W L 4 (Youth For Future Inlay)
စာရိတၱနဲ႔ယဥ္ေက်းမွဳ
ယခင္အစုိးရလက္ထက္ ျပည္ပဆက္ဆံေရး တံခါးပိတ္၀ါဒ က်င့္သံုးခ်ိန္ နာဂစ္ကာလတံုးက ဧရာ၀တီတိုင္း အတြင္း လာေရာက္ကူညီသူ ႏုိင္ငံျခားသား NGO အဖြဲ႔ေတြျပန္သြားတ့ဲအခါ အိမ္ေျမေတြေစ်းတက္ သြားတာနဲ႔ စြန္္႔ျပစ္ကြန္ဒြန္ေတြပဲ အဖတ္တင္က်န္ ရစ္ခဲ့တယ္လို႕ဆိုစမွတ္ျပဳႀကပါတယ္။ဒီကေန႔လို ဟုိတယ္နဲ႕ ခရီးသြားလုပ္ငန္းေတြ မွိဳလိုေပါတဲ့ အခ်ိန္မွာဆုိရင္ေတာ့ တုိက္ရိုက္ ထိခုိက္လာႏိုင္စရာ စာရိတၱယိုင္နဲ႔မွဳေတြ ယဥ္ေက်းမွဳေရာေထြးမွဳေတြ တပံုႀကီးရွိလာနိုင္ပါတယ္။ေနာက္တမ်ိဳးက ေဒသႏၱရနဲ႔ ယဥ္ေက်းမွဳဆိုင္ရာ သမုိင္းအေမြႏွစ္လက္ရာတခ်ိဳ႕ တုိးရစ္ေတြနဲ႔ အတူျပည္ပကို ေရာက္သြားတဲ့ကိစၥပါ။
အထက္မွာေဖၚျပခဲ့တဲ့ အားနည္းခ်က္ေတြ မျဖစ္ေစဘူးဆုိရင္ ေဒသတြင္းလူထု အဆင္ေျပမွဳအတြက္ တုိးရစ္ဇင္ ျပယုဒ္တခုျဖစ္တဲ့ ေဒသ နဲ႔လူမ်ိဳးဓေလ့ထံုးစံ အေလ့အထ တခ်ိဳ႕ကို ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းထားဖုိ႕ လိုအပ္မယ္လို႕ထင္မိပါတယ္။ဓေလ့ထံုးစံအေဟာင္းမ်ားနဲ႔ အေလ့အထ တခ်ိဳ႕ကိုရာသက္ပန္ ထိမ္းသိမ္းရင္းက ကုိယ္လူမ်ိဳးေတြကို ေခတ္အေျခအေနနဲ႔ အေတာ္ႀကီး အလွမ္းေ၀းကြာ ေနာက္က် က်န္ရစ္ေစတာမ်ိဳး မျဖစ္ဖို႔ လည္း လိုပါလိမ့္ဦးမယ္။
by--------- W L 4 (Youth For Future Inlay)
No comments:
Post a Comment